ENSEMBLE SERAPHIM
Švýcarsko
Raffaella Bortolini - šalmaj, flétna, dulcian - umělecká vedoucí
Maximilien Brisson - buisine, slide trumpet, sackbut
Rachel Heymans - šalmaj, bombard, flétna, dulcian
Daniel Serafini - buisine, slide trumpet, sackbut, perkuse
The Tales of Bacchus
Hudební cesta za kulturou vína ve středověku
Lamento di Tristano e Rotta - Anonym
Kyrie a Sanctus Vineaux - Guillaume Dufay (1397 - 1474)
Je comence ma chançon / Et je feray li secons / Soules viex - Anonym
On parole de batre et de vanner / A Paris soir et matin / Frese nouvele - Anonym
Chansonnete / Ainc voir d'amors / A la cheminee / Par verité - Anonym
Entre Adan et Hanikel / Chief bien seantz / APTATUR - Anonym
Quant je le voi / Bon vin doit l'en a li tirer / Ci me faut un tour de vin / Cis chans veult boire - Anonym
Qu'en puis je mais - Anonym
Pour le deffault du noble dieu Bachus - Baude Cordier (1364? - 1400?)
Tenor Enavois - Anonym
Fugite Gianni Bacco - Fra Andrea da Firenze (ca. 1350 - 1415)
L'antico dio Biber fra sette stelle - Anonym
Sanctus Vineaux - Richard Loqueville (?? - 1484)
Cheulz qui volent retourner en Lanois - Anonym
Adieu ces bons vins de Lannoys - Guillaume Dufay (1397 - 1474)
Gloria de Quaremiaux - Guillaume Dufay (1397 - 1474)
Ve středověku bylo víno nejčastěji konzumovaným nápojem. Révu zpočátku pěstovaly především pečlivé ruce mnichů v klášterech. Ve feudálních zemích posléze začínají vinice převládat a jejich produkty se konzumují pro potěšení i potřebu.
Víno získává dvojí hodnotu. V katolickém pojetí jde o symbol života a oběti, v každodenním životě mužů se stává symbolem osvobození od starostí. Význam, kterého se vínu dostává, se odráží také na velkém množství básnických i hudebních děl, ve kterých se víno objevuje nebo dokonce hraje hlavní roli.
Během naší "Hudební cesty" se seznámíme s postavou svatého Tortuela, poznáme opojnou hudbu honosných svátků pohanského boha Bakcha a konečně, v částech mešního ordinaria na téma staré melodie "Vineaux", si můžeme představit, jak bylo víno sugestivní melodií pozvednuto do božské dimenze.
ENSEMBLE SERAPHIM
Ensemble Seraphim se, jako soubor typu "alta capella", specializuje na středověkou hudbu. Byl založen v roce 2015 ve švýcarské Basileji. Typickým rysem těchto souborů je střídání ostrého zvuku šalmaje, bombardu a žesťových nástrojů s měkčími zvuky fléten a dulcianu. Na svých koncertech se soubor snaží přiblížit divákům podstatu středověké hudby věrným a originálním způsobem. Ensemble Seraphim vystupuje na mnoha festivalech po celé Evropě.
V letech 2018 a 2019 soubor absolvoval dvě úspěšná turné po Švýcarsku, severní Itálii, jižní Francii, Lucembursku a Belgii s programem "The Tales of Bacchus", věnovaným historii a kultuře vína ve středověké Evropě. Tento program nyní můžeme "ochutnat" spolu se sklenkou dobrého vína i na letošním ročníku našeho festivalu.
V roce 2020 soubor Ensemble Seraphim pracoval převážně na nových programech a nyní plánuje další poutavé projekty, které chce na svých koncertech brzy představit.
RAFFAELLA BORTOLINI
Raffaella Bortolini se specializuje na historické dechové nástroje. Po ukončení bakalářského studia barokního hoboje u Paola Faldiho ve Vicenze získala magisterský titul v oboru historické divadelní praxe u Ann-Kathrin Brüggemann ve Freiburgu im Breisgau a pokračovala ve studiu u Kathariny Arfken v Basileji. Dlouhé roky věnovala studiu flétny u Sergia Balestracciho, Lorenza Cavasantiho a Coriny Marti se specializací na renesanční a barokní repertoár. V roce 2015 získala magisterský titul v oboru šalmaj a středověká hudba u Iana Harrisona na Schola Cantorum Basiliensis. Nyní je doktorandkou muzikologie na univerzitě Sorbonně v Paříži.
Raffaella pravidelně vystupuje v orchestrech a komorních souborech v Evropě a Asii. Je uměleckou ředitelkou souboru Ensemble Seraphim, který se věnuje interpretaci středověké a raně renesanční hudby.