COLLEGIUM MARIANUM
Jana Semerádová - flétny, umělecká vedoucí
Vojtěch Semerád - barokní housle, zpěv
Jiří Sycha - barokní housle
Marcel Comendant - cymbál
Ján Prievoznik - violone
Hanacco americano
Co má společného hanácký folklór, Brentner a hudba bolívijských indiánů?
Anonym - Hanacpachap cussicuinin
(hymnus k P. Marii, text F. Juan Pérez Bocanegra, Ritual formulario, 1631)
P. Kristian Gottfried Hirschmentzel (1638 - 1703) - Moravica
(Orpheus pro rusticis, 1698)
Jan Antonín Losy z Losimthalu (ca 1650 - 1721) - Aria Hanacco
"Šla panenka smutně", "Navařila buchet studenou vodou"
(Sborník hanáckých tanců pro klavichord, ca 1700)
Georg Philipp Telemann (1681 - 1767) - Hanaquoise (TWV 55:D3)
Domenico Zipoli (1688 - 1726) - Retirada del emperador de los Dominicos de España
Jan Josef Ignác Brentner (1689 - 1742) - Concerto IV. Vigil Nocturnus
(Horae pomeridianae op. 4/IV, 1720)
- Largo, Allegro "Vigil nocturnus", Menuet
Domenico Zipoli - "Ad Mariam" / "Zuipaqui"
Jan Josef Ignác Brentner - Concerto I.
(Horae pomeridianae op. 4/I, 1720)
- Bourrée & Capriccio
"Vyletěla holubička ze skály"
(Karel Jaromír Erben 484, nápěv 751)
Martin Schmid (1694 - 1772) - Pastoreta Ychepe flauta
Jan Josef Ignác Brentner - "Ubi, Jesu, quiescis"
(Harmonia duodecatometria ecclesiastica, 1716, op.1/II)
Georg Philipp Telemann - Hanasky (TWV 55:E1)
"Na svatém Kopečku", "Když jsem já šel na svatý kopeček"
(František Sušil III/63, III/14)
"Cachua serranita"
(Codex Trujillo, Martínez Compañón, Peru, 18. stol.)
Na cestě z Evropy do Jižní Ameriky a zpět. Netradiční spojení jihoamerického baroka a českých a moravských lidových písní zarámované hudbou Telemanna a Brentnera, kteří se netajili tím, že čerpají inspiraci z lidové hudby.
V baroku bylo běžné, že jezuité, když se vydávali na misie do Jižní Ameriky, do svých kufrů přibalili též hudebniny (hudba platila a stále platí za nejlepší dorozumívací prostředek). A to byl případ i hudby Josefa Ignáce Brentnera, jehož hudba se díky kontaktům s drážďanskými jezuity dostala z Prahy až za velkou vodu, do Bolívie. Mezi nejvýznamnější skladatele, kteří na misích svým umem a zapojením tradičních nástrojů a jazyka získali mnohá srdce místních domorodých hudebníků, patřil Ital Domenico Zipoli či Švýcar Martin Schmid.
Jana Semerádová
Flétnistka Jana Semerádová je absolventkou Pražské konzervatoře, Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (Teorie a provozovací praxe staré hudby) a Královské konzervatoře v Den Haagu. Je laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově.
Jana Semerádová je uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Věnuje se intenzivní badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Své nevšední dramaturgie nezřídka staví na propojení hudebního a dramatického umění a zasazuje je do autentického prostředí pražských barokních sálů. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Na svém kontě má řadu CD; nahrávky se souborem Collegium Marianum jsou výrazně zastoupené v úspěšné řadě "Hudba Prahy 18. století" u vydavatelství Supraphon, pro něž nahrála i své profilové CD "Solo for the King".
Jana Semerádová vystupuje na významných evropských pódiích (např. Bachfest Leipzig, Musikfestspiele Potsdam, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de musique baroque de Versailles, Festival de Sablé, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Vantaa Baroque, Konzerthaus ve Vídni a Berlíně, Vratislavia Cantans a Palau de Música Barcelona), jako sólistka spolupracovala s Magdalenou Koženou, Sergiem Azzolinim, Alfredem Bernardinim a Enricem Onofrim, a pravidelně účinkuje se soubory Akademie für Alte Musik Berlin, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna a Ars Antiqua Austria. V roce 2015 se habilitovala na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze a získala docenturu v oboru flétna.
COLLEGIUM MARIANUM
Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.
Soubor působí pod uměleckým vedením flétnistky Jany Semerádové, která zároveň hostuje jako sólistka u významných evropských orchestrů. Badatelská činnost Jany Semerádové, stejně jako její studium barokní gestiky, deklamace a tance umožnily rozšířit umělecký profil souboru od čistě hudebního zaměření k propojení s barokním tancem a divadlem a jsou také předpokladem nevšedních dramaturgií souboru s řadou novodobých premiér děl hudební historie. Soubor úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz. Významná je též spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky, se kterým Collegium Marianum uvádí originální projekty (loutková opera Calisto).
Soubor Collegium Marianum se těší uznání zahraniční i české odborné kritiky a pravidelně natáčí pro Českou televizi, Český rozhlas a zahraniční rozhlasové stanice. Vystoupení souboru na festivalech a prestižních pódiích jako například Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Potsdam Festspiele, Mitte Europa, Festival de Sablé, Bolzano Festival, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival a Concentus Moraviae byla přijata s velkým úspěchem. V roce 2008 soubor zahájil úspěšnou spolupráci s hudebním vydavatelstvím Supraphon, které v rámci řady "Hudba Prahy 18. století" vydalo již sedm jeho nahrávek: J. J. I. Brentner - Koncerty a árie, Rorate coeli - Advent a Vánoce v barokní Praze, F. Jiránek - Concerti (IRR Outstanding, Diapason), J. D. Zelenka - Sepolcri (Tip Harmonie), Musici da camera (Tip Harmonie, Tip Editora), J. A. Sehling - Vánoce v pražské katedrále (Tip Harmonie) a F. Jiránek - Koncerty (Tip Harmonie, Tip Editora). Ve spolupráci s vydavatelstvím Supraphon dále vznikla nahrávka J. D. Zelenky - Lamentationes Jeremiæ Prophetæ (Tip Harmonie, Tip Editora). Ansámbl se také podílel na vzniku profilového CD sopranistky Simony Houda-Šaturové Gloria a na vydání DVD Maddalena ai piedi di Cristo.
V letošním roce pořádá Collegium Marianum již devatenáctý cyklus koncertní řady nazvané Barokní podvečery. Svou tematicky zaměřenou dramaturgií a úzkým propojením s historickými prostorami starobylé Prahy představují Barokní podvečery ojedinělý projekt nejen v českém, ale mezinárodním kontextu. Collegium Marianum je rezidenčním souborem Mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby.
V
lednu 2010 se Collegium Marianum stalo nositelem ocenění za zásluhy o
kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní
hudební rady UNESCO.