CAPPELLA MARIANA

CAPPELLA MARIANA

Hana Blažíková – soprán, gotická harfa

Vojtěch Semerád – tenor, fidula

Jakub Kydlíček – flétny

Jaromír Meduna  vypravěč


Guillaume de Machaut

"Le Jugement du Roy de Behaigne " (Soud krále českého)

Balady, Virelais, Moteta & dvorská poezie

chanson roial : Joie, plaisence et douce norriture
lai:
Qui naroit autre deport

Tres douce dame que j'aour
motet : De bon Espoir

ballade : De desconfort
Double Hoquetus

virelai : En mon cuer
Helas! Tan ay dolour
ballade :
Doulze amis

J'aim sans penser
ballade :
Dame, de qui toute ma joie
ballade : Amours me fait desirer

virelai : Douce dame jolie

Komponované literárně-hudební pásmo věnované Guillaume de Machautovi (cca 1300 - 1377) je oslavou středověké dvorské lyriky. Opomíjený Machaut působil část svého života ve službách českého krále Jana Lucemburského a jeho umělecké úspěchy z něj udělaly nejslavnějšího skladatele a básníka 14. století.

Zázračně, jeho básně a hudba se nám zachovaly v podobě, která je pravděpodobně kompletní, což je jistě zásluhou péče, s níž tvůrce nechal svá díla přepsat na pergamen ve vzácných iluminovaných rukopisech. Právě díky jejich kráse můžeme děkovat tomu, že přežily katastrofální události, které pustošily Francii na konci 14. století. Machaut nám také zanechal literární portrét o sobě: v několika svých dílech je pozorovatelem i komentátorem chování ušlechtilých milenců a ve dvou příbězích se dokonce vykresluje jako zamilovaný hrdina. Během svého poměrné dlouhého života Machaut kromě služeb na královských dvorech také získal kanonikáty v Remeši a Saint-Quentinu, dobře placené, které mu umožňovaly se věnovat psaní svého literárního a hudebního díla.

Machautova díla evokují kurtoazní společnost plnou rafinovanosti a elegance, téměř snová vize v krutých časech morové epidemie a válečných konfliktů 14. století ; pouze stručné narážky v jeho narativních dílech či nářky v jeho posledních motetech prozrazují soužení, které Francie prožívala. Obecně jeho díla jsou věnována rozmarům a těžkostem, ale také radostem z lásky. Experimentoval s žánry, miloval dvojsmysly či hry se slovy, odvážil se rozvolnit hudební formu a pracoval s mnoha drobnými motivy, které střídal náhlými skoky následující jeden za druhým v odvážném kontrapunktu, aby tak vytvořil barevnou mozaiku.

V jeho raném díle Soud krále českého (Le Jugement du Roy Behaigne) se Jan Lucemburský objevuje v úplnosti svého majestátu, své životní zkušenosti, moudrosti a velkorysosti, a to jako sudí sporu o to, kdo prožívá větší žal. Vypravěč (v osobě Machauta) během své procházky se stává svědkem rozhovoru mezi dámou a rytířem, kteří se přou o to, kdo z nich je nešťastnější: dáma, jíž zemřel milovaný, nebo rytíř, jehož vyvolená si zamilovala jiného; vypravěč, aby prohlásil jednoho nebo druhého za nejnešťastnějšího, vyhledá radu českého krále. Bohatý text dvorské lyriky je doplněn o Machautova hudební díla střídající různé formy vyjadřující pohnutky lidské duše.

Machaut obdařil své skladby jedinečným charakterem a vytvořil tím působivé dílo ohromující rozmanitosti, a i o sedm století později můžeme stále ocenit jeho krásu.


Cappella Mariana je komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance.

Ansámbl působí pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda. Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se věnují interpretaci barokní a předromantické hudby. V roce 2014 se Cappella Mariana výrazně podílela na oslavách Českého roku hudby. Dnes je ansámbl pravidelně zván na prestižní festivaly Oude Muziek Utrecht, Laus Polyphoniae Antwerpen, Voices of Passion Leuven, Klangvokal Dortmund, MAfestival Brugge, Pražské jaro, Tage Alter Musik Regensburg, Innsbrucker Festwochen, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae.

V roce 2021 ansámbl debutoval na Pražském jaru s unikátním programem "Kryštof Harant anebo Putování do Svaté země" společně s ansámblem Constantinople a Sašou Rašilovem. S tímto projektem ansámbl vyjel na první zámořské turné do Kanady v prosinci 2022.

Soubor Cappella Mariana se stal v roce 2021 rezidenčním ansámblem Alamire Foundation. Umělecká rezidence zahrnovala i praktický výzkum v Library of Voices – inovativní zvukové laboratoři. Výzkum se zaměřil na vztah mezi hudebním pramenem, provedením a historickými prostory, v nichž polyfonní hudba původně zněla.

Diskografie ansámblu pro vydavatelství Supraphon a Etcetera zahrnuje nahrávky s objevnou dramaturgií neznámých autorů či skladeb. Nejnovější titul "Johannes Tourout – portrét císařského kapelníka" je prvním CD nové ediční řady Alamire Foundation Editions, který přináší hudbu zapomenutých děl franko-vlámských autorů ze středoevropského regionu.


VOJTĚCH SEMERÁD

je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle u Françoise Fernandeze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburku. V sólovém zpěvu se zdokonaloval od roku 2010 na mnoha mistrovských kurzech a soukromých lekcích, například u Chantal Santon Jeffery, Petera Kooije či Poppy Holden.

Jako sólový zpěvák je Vojtěch Semerád zván renomovanými soubory, jako jsou Les Arts Florissants, Ensemble Correspondances, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Vox Luminis nebo Huelgas Ensemble, s nimiž vystupuje na významných mezinárodních scénách a festivalech, jako jsou Théâtre des Champs-Elysées, Park Avenue Armory New York, Logan Center Chicago, Concertgebouw Rotterdam, Wigmore Hall London, Palau de la Música Barcelona ad. Vystoupil v operních inscenacích, mezi nimiž jmenujme: Acis and Galatea Georga Friedricha Händela (Acis), Atys Jeana-Baptista Lullyho (Atys), David et Jonathas (Pythonisse) a Histoires Sacrées Marca-Antoina Charpentiera nebo The Fairy Queen Henryho Purcella. Je vyhledávaným interpretem Evangelisty v pašijích a oratoriích Johanna Sebastiana Bacha.

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, s nímž interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě, například na Oude Muziek Utrecht, MAfestival Brugge, Voices of Passion Leuven, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmund, Pražské jaro, Innsbrucker Festwochen, Tage Alter Musik Regensburg a Concentus Moraviae.

Vojtěch Semerád je jako houslista stálým členem souboru Collegium Marianum a rovněž vystupuje v multižánrových a autorských projektech.

Podílel se na více než 30 nahrávkách zejména pro Deutsche Gramophon, Naïve, Harmonia Mundi, Passacaille a Supraphon a pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Věnuje se také badatelské činnosti, zaměřené na objevování vokální hudby 15. až 17. století ve střední Evropě.

zdroj: www.cappellamariana.com , foto: Eva Kořínková, Alexandre Katsapov


jQuery Tlačítko na začátek by William from Wpromotions.eu