CAPELLA REGIA
CAPELLA REGIA
Veronika Hajičová Vojířová – soprán
Karolína Grebeníčková – soprán
Jan Mikušek – kontratenor
Filip Šťovíček – tenor
Ondřej Šmíd – tenor
Adam Born – bas
Matěj Vlk – housle
Jan Marek –
housle
Ondřej Michal – violoncello
Robert Hugo – cembalo, umělecký vedoucí
Officium Vespertinum ad honorem B.M.V.
Adam Michna a česká hudba přelomu 17. a 18. století
Deus in Adjutorium meum intende
Adam Michna (cca 1600 - 1676)
Dixit Dominus (žalm 109)
Confitebor (žalm 110)
Gunther Jacob (1685 - 1734)
Beatus Vir
Adam Michna
Laudate Pueri Dominum
Alberik Mazák (1609 - 1661)
Sub tuum praesidium
Vincenzo Albrici (1631 – 1687/1696??)
Sinfonia à 2
Andreas Hammerschmidt (1612 – 1675)
Eile mich Gott zu erretten
Gunther Jacob
Laetatus sum (žalm 121)
Adam Michna
Nisi Dominus (žalm 126)
Lauda Jerusalem (žalm 147)
Alberik Mazák
O Maria Stella maris
Adam Michna
Magnificat
Ernest Tobias Liehre (ca 1644 – 1727)
O Maria auf dich Baue
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656 – 1746)
Salve Regina
Soubor Capella Regia byl založen roku 1992 jako Capella Regia Musicalis Robertem Hugem. Název se odkazuje ke slavné sbírce české duchovní hudby Karla Václava Holana Rovenského z roku 1693.
Repertoár tvoří především česká a středoevropská barokní hudba 17. a 18. století. (Michna, Biber, Fischer, Schütz, Mazak etc.) zvláštní důraz klade soubor na duchovní dramata baroka (oratoria – J. D. Zelenka, G. Carissimi, A. Graghi, etc.) a jejich scénické provozování.
Základní obsazení tvoří 4 – 5 zpěváku a basso continuo. Podle povahy a obsazení jednotlivých projektů vystupuje až do velikosti komorního orchestru se sólisty a sborem. Instrumentalisté hrají výhradně na historické nástroje nebo jejich kopie.
Capella Regia Praha vystoupila na mnoha renomovaných festivalech v Čechách i v zahraničí (Pražské jaro, WDR festiwal Herne, La semaine sainte Caen, Festival duchovní hudby Brno, Concentus Moraviae, Krakow 2000, Stará hudba v Jaroslawi – Polsko atd.)
Robert Hugo
je již léta považován za odborníka v oblasti české hudby 17. století. Ve své osobě spojuje interpretační mistrovství (jako sólista a dirigent) s hlubokými teoretickými znalostmi a téměř dvacetiletou praktickou zkušeností s rekonstrukcí starých rukopisů, jejichž výsledkem byla řada novodobých premiér skladeb starých mistrů.
Robert Hugo se začal hudbě profesionálně věnovat po absolutoriu přírodovědecké fakulty University Karlovy v Praze. Ukončil studium hudební teorie na hudební fakultě Akademie musických umění v Praze, kde zároveň studoval varhany u profesorů Milana Šlechty a Jaroslava Tůmy. Kromě toho studoval cembalo u Helmuta Frankeho a Johna Tolla. Za své nejdůležitější učitele a vzory v oblasti staré hudby považuje Marcina Szczycinského, uměleckého vedoucího Bornus Consort Warszawa a Dr. Holgera Eichhorna, zakladatele a uměleckého vedoucího souboru Musicalische Compagney Berlín.
Od r. 1991 Robert Hugo působí jako varhaník universitního kostela Nejsv. Salvátora v Klementinu. Pravidelně vyučuje na letní škole staré hudby České hudební společnosti ve Valticích. Přednáší hudebně – teoretické předměty na Vysoké škole pro duchovní hudbu v Görlitz.
Spolupracoval s mezinárodně uznávanými soubory jako Musicalische Compagney Berin, Pro Cantione Antiqua London, Bornus Consort Warszawa a sólisty jako Magdalena Kožená, Simon Standage nebo Jiří Stivín. Působil jako dirigent Janáčkova divadla v Brně. Jako sólista se věnuje převážně historickým varhanám a klávesovým nástrojům jihoněmecké oblasti. Koncertuje v mnoha Evropských zemích, především ale v Čechách, Německu a Polsku.
Robert Hugo je znám svou výzkumnou prací na poli české a jihoněmecké barokní hudby. Přednáší a publikuje na toto téma. Vyvrcholením této činnosti je řada objevů a novodobých premiér děl barokních mistru jako J.D.Zelenka, G.Carissimi a Adam Michna